In de modewereld begint het recyclen heel geleidelijk erin te sluipen. Bij veel merken komen steeds meer gerecyclede stoffen in de collectie alsof het nooit anders is geweest. Dat is een mooie ontwikkeling die door steeds meer andere industrieen wordt omarmd. Gelukkig maar, want het kiezen van duurzame producten zou voor de consument geen keuze hoeven te zijn maar een iets wat 'gewoon is'.

Natuurlijk is recycling op zich niet iets nieuws. We brengen al tientallen jaren ons oud ijzer, hout, plantafval en dergelijke naar het mileustation. Wat is er dan trending in recycling? 

1. Het imago van "oud en tweederangs" bij reclycling is niet meer.

De consument is bij de aankoop van producten zich steeds bewuster hoe 'goed het is voor het mileu'. Het is van 'tweederangs' veranderd in 'onderscheidend'. De consument heeft de shift gemaakt dat het heel normaal is dat 'oud' weer 'nieuw' wordt.

Het stigma van 'minder goede kwaliteit en tweederangs' is gelukkig niet meer. We moeten natuurlijk wel bekennen dat de kwaliteit van het gerecyclede materiaal de laatste jaren explosief is verbeterd door de technologische innovaties!

2. De technologie in recycling zorgt voor 'hernieuwd' grondstofmateriaal dat voor meerdere toepassingen gebruikt kan worden.

Een mooi voorbeeld is PETG. In eerste instantie werd het alleen recycled voor de plastic flessen. Inmiddels worden er veel andere grondstofmaterialen van gemaakt; wie had ooit gedacht dat we kleding zouden hebben van plastic afval?! En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te geven. Denk aan andere soorten kunstoffen, composieten, geperst hout, etc.

3. Het is voor fabrikanten een challenge geworden om te kunnen recyclen. 

Voor veel fabrikanten is het geen "moet" meer om duurzamer te zijn. Het is juist een uitdaging om al vanaf het begin van het productontwerp na te denken over "hoe kan het product gerecycled worden als het product end-of-life is".

4. Wetgeving en maatschappelijke doelen zorgen voor (milieu)bewust recyclen.

Neem als voorbeeld onze limited edition sierkussens van vissenleer. In het plaatje bovenaan deze blog zien we een man uit de amazone die zojuist een Pirarucu-vis met een simpel lijntje heeft gevangen voor eigen voedselbehoefte. Een Braziliaanse ondernemer heeft 10 jaar gewerkt aan een recycleproces om van de huid -die voorheen werd weggegooid-, om te zetten in prachtig vissenleer. Om te voorkomen dat de lokale bevolking dit als nieuw inkomen zou zien en de rivieren zou leegvissen, is door dit bedrijf de bevissing gereguleerd conform internationale en landelijke regelgeving. Deze ondernemer heeft de lokale bevolking lokaal werk gegeven in de fabrieken, gezorgd voor scholing voor de kinderen en gezorgd voor een arts. Op deze manier wordt de lokale bevolking er beter van en kan het proces oneindig doorgaan.

What's next?!

Het zou helemaal geweldig zijn als we allemaal bij 'end of life' van een product denken: "Wat moet ik nu doen?"

Stap 1: "Is het product nog goed genoeg om te hergebruiken?" Er zijn mensen genoeg die erg blij zouden zijn met het product dat jij niet meer wilt!

Vervolgens: "Kan ik het terugsturen waar ik het gekocht had?" Ik weet het, het is nog pionierswerk, maar er zijn al bedrijven die erg blij zijn als je het product weer retour stuurt! Vaak wordt dit bekend gemaakt op het product, de productbeschrijving en/of de website. Op deze manier zorg je ervoor dat het product -of delen ervan- circulair gebruikt kunnen worden door de fabrikant!

Als laatste: "Of moet ik het uit elkaar halen en gescheiden weggooien?" Vooral het 'gescheiden weggooien' is daarbij belangrijk. Ik weet het, het kost even wat moeite om iets dat je niet meer kan gebruiken ook nog 'ns uit elkaar te halen en gescheiden aan te bieden, maar je doet het echt niet voor niks! Op deze manier zorg je ervoor dat de verschillende materialen weer netjes gerecycled kunnen worden en het restant alleen als echt afval wordt verwerkt. 

Het verschil tussen recyclen en circulair komt in de volgende blog!